Clip Art
Welcome to our blog.Please come and visit us again.

Our Friendzrope bond for...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers falling object

Wednesday, January 5, 2011

Sebuah Memori 3 Amanah

Hari ni mak aku suruh aku tampal kertas iklan kelas tuisyen dia dalam kelas budak-budak form 3.
Aku pun akur je dengan mak aku. Masa tu waktu balik sekolah, orang pun dah tak der lam kelas, semua dah balik rumah masing-masing cuma form 6 je, dorang balik lambat, ada kelas.


Aku pun naik lah ke blok form 3, tenang, damai, sunyi, aku pun menjalankan tugas aku dengan amanah dan semangatnya.
Aku tampal semua kertas-kertas tu. Dalam operasi menampal ni, aku pun sampai kat kelas lama aku, kelas 3 Amanah, yang kini tertera name kelas 2 Etika. Aku pun melangkah masuk.


Aku tengok kat sekeliling, kat dalam kelas, tak de orang, aku pun masuk je...
Aku tengok kat luar, pun tak de orang...
Suasana sunyi, damai...
Alhamdulillah, semua dekorasi dan tampalan masih ada, kecuali barang yang dah diambil semula oleh tuan empunya barang yang sudi meminjam kepada kami selama 1 tahun...cantek kelas kami.
Aku terpandang kertas-kertas warna pink, ditampal kat dinding kelas, antara dekorasi kami.
Pastu aku jalan perlahan-lahan, aku tengok lagi banyak kata-kata motivasi tertampal kemas pada dinding kelas, aku lihat sinopsis novel Prisoner Of Zenda, sinopsis tu kami warga 3 Amanah yang buat, hasil karya setiap tangan kami...
Tulisan comel-comel belake...besar, kecik, tunggang langgang semua ada...hahaha..
Pastu aku jalan kat meja cikgu kat depan.


Aku tengok meja-meja dalam kelas tu, dah disusun mengikut penghuni baru...
Aku pun pergi tampal kertas iklan tu...
Aku tengok meja guru kat tepi aku, aku teringat kat Ustazah Rosliza duk mengajar dengan muka yang penuh harapan dan semngat, ustazah bahasa Arab kami. 


Angin pun semakin berderu menerjah bukaan pintu depan kelas 3 Etika sekarang.
Aku makin asyik dibuai memori lama, rasa rindu mula menerjah emosi tin kosong aku...
Perasaan sedih mula merangkak mari, aku terus menepis perasaan tu...
Dush, perasaan itu pun jatuh tersungkur...kesian dia...aku biarkan dia tanpa pertolongan...
Aku pun berlalu pergi sambil pandang meja aku dan kawan-kawan aku.
Aku jeling sekilas tanpa perasaan yang mendalam, namun hati aku tetap mulai merindui memori di meja tu.
Aku biarkan...aku menyambung kerja ku dengan gigih dan baik nya.




Ehhh!...aku jalan-jalan sampai kat kelas 3 Etika, bukan ke tadi dah masuk kelas 3 Etika, 
laaaaa rupa-rupanya tadi kelas 2 Etika!...aku pun bergegas ke kelas tadi, yang dulu nya kelas 3 Amanah...
Aku turun tangga dengan pantas nya, aku pun jalan perlahan-lahan masuk kelas tadi.
Macam mana aku boleh tersilap tampal dalam kelas ni...ishk, silap baca name kelas rupanya.
Aku cabut balik kertas tadi...
Aku pun on the way nak keluar, aku jalan ke arah pintu depan, ishk! angin sekali lagi mengganggu aku.
Nyaman nya, Subhanallah...


Aku pun cari spot terlindung sikit depan muka pintu, tak nak orang lain nampak because nak layan emosi sikit, aku kasi chance tuk emosi tadi merasuk ku...aku berdiri kat situ, aku pandang kat tempat duduk lama aku dalam kelas tu...tempat first seat, paling depan...VIP punya class...


hmmmm, yang mana lah meja aku, aku pun terus jalan, agak nya yang ni kot...ermmm aku yakin yang ni...
Aku pun terimbau kembali kenangan aku dan kawan-kawan aku tengah belajar bahasa Arab...
Syok nya belajar, sukar nya belajar, alhamdulillah kami di beri guru yang bermotivasi dan bersemangat...
Akhirnya, kami berjaya dengan keputusan masing-masing hasil titik peluh Ustazah Rosliza dan diri kami sendri...
juga rezki dan ujian Allah kepada kami, alhamdulillah...


Aku terpandang sebuah kertas kad manila terpampang di dinding tertera ayat suci Al-Qur'an, surah Al-Jumuua'h kalau tak silap aku...


Tulisan kat kertas tu masih elok, itulah hasil ku...aku di pinta sekalian makhluk kelas 3 Amanah untuk menulis ayat tu...kata dorang, my khat writing cantik...aku rasa tak pun, my friend punyer ada lagi cantik, tak bohong...
But, melihat kembali hasil ku, aku mula merasa bangga dengan diri aku...ishk, nyampah nya!...
Aku gembira bila orang dapat membaca tulisan ku, kerana tulisan rumi aku kata 1 of my kawan, langsung tak boleh nak faham...


.....


Aku tersedar lagi, kini, semua nya dah berlalu...seorang kawan baik ku sudah mengambil haluan nya sendiri, dia dah pindah..
dia dah tak de lagi kat sini...minggu depan seorang lagi akan melangkah pergi dari SMKTLS...


Ahhhh....kenangan lalu...
Angin tetap bertiup nyaman, jauh membawa ku pergi walau sangat sekejap...


Indah nya, kami duduk sama-sama, dengar pelajaran cikgu sama-sama, bergurau senda, pelajar lelaki buat lawak, kami gelak sama-sama, sekali dengan cikgu-cikgu gelak sama...
Semua tu dah berlalu....itulah kenangan...
Perasaan rindu menyengat hati aku, aku merasa rindu kat kawan-kawan aku, aku mula merasai sebuah kehilangan...


Aku pun berlalu pergi dari situ...dan meneruskan kerja aku....aku membiarkan semua perasaan tu gugur dengan sendiri, tapi ia meninggalkan bekas...
Aku berlalu bersama bekas perasaan yang terkesan dan membiarkan nya membuai aku..
Perasaan tu perlahan-lahan berlalu pergi..
Akhir nya kerja-kerja ku sudah siap!


-the end situasi di sekolah,naseb air mata tak keluar kat sekolah, but di rumah..T_T (berderai)-



ya zamili...

kat SMKTLS kita jumpa,

kat SMKTLS kita ketawa,

kat SMKTLS kita berduka,

kat SMKTLS kita belajar,

kat SMKTLS kita telah menajdi kawan,

kat SMKTLS kita lepak sama-sama,

kat SMKTLS kita makan sama-sama,

kat SMKTLS kita berjuang bersama-sama untuk berjaya,

semuanya di SMKTLS,

dan di SMKTLS juga kita berpisah..,

berpisah mata, 

tapi bukan berpisah hati sebab kita dah berjanji..,

sekali berkawan,

SELAMANYA kita berkawan..,

itu janji kita..


8 comments:

misSbLurRy said...

memang boleh menangis bila ingat balik kisah2 dulu kan......kisah2 yang tak mungkin dilupakan.....kisah2 yang mematangkan diri kita sendiri,,,,,erm...

nam5wym said...

yup!..
sedih sangat1...
tapi itulah kehidupan, pertemuan pasti ada perpisahan, itu lah proses pematangan diri seorang insan...

toyolkiut said...

wah..
kenangan di imbas..
fuh..
sedap jg kn ingt yg lama2..

nam5wym said...

ye btol,...
hehehe...tq guys for reading...

kindergartenlibrary said...

ada ciri2 boleh buat novel

=)

nam5wym said...

hahaha...
alam novel tu bkn ke adaptasi dunia sebnr...so..of course idup cam novel! ^^

im not penggiler novel, skit2 je..my friends ada la...hik3

Azwan Aziz said...

nama class aku dl pon 3 amanah gak...hehe

nam5wym said...

Kita sekelas ke?..
haha..well~ myb kebiasaan name camni..

apa pun name kls, masing2 punya kenangan tetp sweet..^^

Lembaran Cerita Blog